Etiketter

söndag 24 juli 2011

Segig degig söndag!

Hejsan!

Helgen har varit som helgar ska vara. Lugna och sköna!! Helger innehåller ju också svull, svull och åter svull :-)

Jag känner mig mer svullen än någonsinn just nu. Jag tycker det känns som om kilona bara kryper på mig. Jag har ju ingen direkt vidare övervikt men jag har faktiskt gått upp 6 kilo och det skulle ju inte skada att gå ner dem igen. Trots att jag känner så här gör jag inget direkt åt det. Jag älskar sötsaker och jag fortsätter ju att stoppa i mig det. En bidragande orsak till viktuppgången är nog att jag inte dansar så mycket längre och att jag inte under pausen har minskat på intagen ;-). Kursverksamheten och tävlingsträningen har ju paus nu över sommarn och det har inte direkt blivit några utedanser heller. Hmmm, jag e grymt danssugen just nu!!

Lite promenader har det blivit i helgen i alla fall och jag lyckade få med mig kompisen Petra på en av promenaderna. Jag tycker det är så tråkigt att gå själv nämligen. Varför inte gå två eller fler och prata lite skit liksom :-) Känns ju som tiden går snabbare och att man inte gjort någon ansträngning. Ni förstår vad jag menar! Grymt sugen på att läsa lite böcker nu också. Det är tjejerna på jobbet som  fått igång min läslust. Tänkte att lite ljudböcker kunde vara kanon då man kan kombinera promenad och läsning på en och samma gång. Bra boktips kanske???

Jag har bakat lite idag. Fick upp ångan och kände helt enkelt för en bakardag. Det fick bli grötbullar och glutenfritt grovbröd. Man borde egentligen baka oftare för det är ju riktigt skoj när man gör det!

Här har ni receptet om ni blir sugna! Jag lovar att både stora och små gillar dessa bullar´och så är de smidiga också!

Goda grötbullar
5dl vatten
3dl havregryn
1 tsk salt
100g smör
5dl mjölk
100g jäst
1dl sirap (jag tog en halv)
1 1/2 kg vetemjöl

Koka vatten, havre och saltet, i en kastrull, till en gröt.
Lägg i smöret och låt det smälta.
Häll i mjölken och sirapen och låt allt bli fingervarmt.
Smula i jästen och rör runt.
Tillsätt lagom mycket mjöl (kan variera), så att degen fortfarande är liiite kletig.
Knåda och dela den i två delar
Rulla ut långa "korvar" och måtta lagon stora bullar med kniv.
Lägg på bakplåtspapper och låt jäsa i ca 10-15 min.
Pensla med ägg och strö på lite havre, linfrön, solroskärnor eller annat du gillar.
Grädda mitt i ugnen, 225 grader, 8 minuter.

Låt smaka!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar