Etiketter

onsdag 30 november 2011

Supergoda hälsokex!

Hejsan hoppsan.

Idag hade en kvinna på min praktikplats bakat hemskt goda kex som hon bjöd på. Givetvis ville jag ha receptet och hon lovade att ta med det som imorgon. När jag kom hem kunde jag helt enkelt inte bärga mig utan började googla efter dessa godingar. Hittade ett recept som jag ändrade om lite i eftersom jag gärna vill ha pumpafrön i och olivolja istället föt matolja. De är verkligen himmelskt goda, lagom salta, spröda och hälsosamma....faktiskt! Till och med älskling åt av dem. Här kommer receptet för den som vill...

Hälsokex/snacks

2 dl majsmjöl
0,5 dl solrosfrön
0,5 dl pumpafrön
1 dl sesamfrön
1 dl linfrön
0,5 dl olivolja
2,5 dl kokande vatten
flingsalt

Ställ ugnen på 150 grader.
Blanda alla ingredienser förutom saltet. Låt stå och svälla en stund.
Bred ut "smeten", ganska tunnt, på en plåt med bakplåtspapper.
Strö på önskad mägnd med flingsalt.
Skåra lagom stora kexbitar innan gräddning.
Grädda i ca 1 timma

















Mumsa på :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar