Etiketter

torsdag 10 november 2011

Halsfluss utan smärta och feber?!

Hej på er!

Just nu i skrivande stund sitter jag vid köksbordet med en nybryggd kopp kaffe. Heeeelt underbart! Det är fortfarande lite mörkt ute och för att få lite mysighetskänsla så här på morgonkvisten tände jag lite värmeljus i köket. Fantastiskt vad det kan göra mycket för känslan! Jag längtar verkligen efter julen nu. Efter de mysiga adventsstakarna och stjärnorna som lyser upp i höstrusket. Det är faktiskt inte så länge kvar!

Igår var jag med min lilla höna på vårdcentralen då hon klagat över nacksmärtor. Misstänker att hon sträckt nacken när hon och storebror hoppade från ribstolarna i sporthallen. Igår på morgonen tidigt tidigt när vi skulle upp till dagis fullkomligt gallskrek hon. Det gick knappt att få på stackar´n tröjan. Jag förstod att vi inte kunde åka iväg och ringde till vårdcentralen så fort de öppnade. Vi fick komma dit redan vid nio-tiden. Där konstaterade läkaren att Alva hade en muskelsträckning. Läkaren passade också på att ta lite blodprov och halsprov för att utesluta meningit/hjärnhinneinflammation. Det trodde jag i och för sig inte att hon skulle ha eftersom hon inte hade haft någon feber eller varit sjuk på något annat sätt. Lillhönan tyckte det var extra roligt att få ta blodprov och hon valde att ta i fingret denna gången. Hon är helt klart inte som sin mamma som nästan svimmar vid åsynen av en nål :-) Halsprovet var kanske inte lika poulärt men även det gick smärtfritt. När läkarn tittade på provet uteslöt han meningit men hade hittat halsfluss och att hon skulle äta antibiotika i 10 dagar! VA?!! Jag tycker att detta är hur konstigt som helst eftersom hon inte är/har varit sjuk. Ingen feber, inget ont i halsen, ingen hosta, ingen snuva, bara ont i nacken och stel. Som sagt var det muskelsträckning hon hade och halsflussen blev bara en bonus. Suck, så nu missar jag massor i skolan men men sådant är livet och barnens hälsa går före allt.

Jag kan dock fortfarande inte släppa att hon har halsfluss trots att hon inte är dålig och har ägnat många sökningar på googel för att se hur vanligt detta är. Av sökresultaten att bedöma är detta inte helt vanligt och emellanåt vet man inte vad man ska tro.

Detta hittade jag på 1177:
Man kan ha streptokockbakterier grupp A i svalget utan att ha några besvär, det är framför allt vanligt hos förskolebarn. Då gör bakterierna ingen skada och man behöver inte behandlas.
Att ta antibiotika i onödan kan göra så att bakterierna i svalget utvecklar motståndskraft mot antibiotika, det vill säga blir resistenta. Då kan medicinen i framtiden ge sämre effekt den dag man verkligen behöver den.

Läkaren ordinerade antibiotika till lillhönan trots att hon inte har besvär. Kanske för smittorisk, följdsjukdommar vad vet jag? Var det så kanske att han hittade halsflussen i ett tidigt stadie!?

Detta läste jag sedan på http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=5
Grupp A streptokocker smittar genom kontakt person till person. Smittobäraren kan ofta vara utan symptom eller ha en lätt halsinfektion.Smittspridning sker främst hos små och skolbarn där cirka 10-20% är bärare av bakterien utan att vara sjuka. Hos vuxna förekommer Grupp A streptokocker i lägre frekvens. Allvarliga infektioner är ovanliga.

Ja, kanske är hon då en av dessa 10-20%!? Detta får nog förbli ett mysterium :-) men för er som undrar så ger jag henne penicillinen för någonstans tror jag att läkaren vet vad han gör!

Det blir som ni förstår en hemma vecka då med allt skoj vad det innebär, tvätt, disk, städ och sådant smått och gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar