Etiketter

måndag 14 november 2011

Glutenfria lussebullar

Lussekatter

50 g jäst för söta degar
75g smör
2 dl mjölk
2 tsk fiberhusk
1 dl kesella lätt
1 ägg
1 g saffran (2 paket)
1 dl ljus sirap
1 pkt glutenfritt mjöl (semper, 500 g)
0.5 tsk salt

1 st ägg (pensling)
Russin

Eventuell fyllning:

100 g rumsvarmt smör
1 dl socker
1 msk stött kardemumma
1,5 tsk kanel
1 dl fin hackade nötter exepelvis mandel

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm fingervarmt (ca 37 grader).

Smula jästen i en bunke och tillsätt saffran. Häll degspadet över och rör om så att jästen löser sig. Tillsätt fiberhusk och låt stå någon minut. Tillsätt sockret, sirapen, kesellan, saltet och ägget.

Tillsätt mjöl, lite i taget och arbeta samman degen tills den släpper från kanterna (spara mjöl till utbakningen).
Knåda degen tills den blir smidig och släpper från bänken. Det gör inget om den är lite klibbig för då bullarna annars kan bli lite torra. Låt jäsa under bakduk i ca 40 min.

Knåda degen på mjölat bakbord och forma fina lussebullar. Jag gjorde vanliga lussekattsformer och runda bullar för de med fyllning. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. (Om du vill göra bullarna med fyllning så blandar du alla ingredienserna, gör ett hål mitt i bullarna och klickar ner ca 1 msk fyllning)

Sätt ugnen på 225 grader och låt bullarna jäsa övertäckta i ca 40 min.
Pensla lussekatterna med uppvispat ägg och garnera med russin. Grädda mitt i ugnen i 5-8 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar