Etiketter

söndag 16 oktober 2011

Blå söndags makeup!

Hej hopp!

Som ni vet är jag inte jätte glad i att sminka mig själv, det kvittar hur man gör så blir man liksom inte snyggare ;-)

Idag har jag lagt en blå ögon make (fotot gör den blå färgen lite orättvis, den är mer blå i verkligheten) och tänkte bjussa på det för de som vill.....












Jag grundade ansiktet med primer, foundation och puder samt en gnutta rouge.

* Ögonen grundade jag med en ögonprimer sedan lade jag en ljus skugga i ögonvrån, upp mot ögonbrynet och hela vägen längsmed. Jag lägger också den ljusa skuggan litegrann på nedrefransraden, fast bara en liten bit. Detta gör att ögon blir lite större och ser en aning piggare ut.

* Jag lägger en blå skugga bara i mitten på ögonlocket, ganska mycket då detta sedan ska skuggas ut (det gör inget om skuggan läggs en liten bit upp i ögongloben).

* Jag tar en mörk (svart) ögonskugga och lägger den med en pensel på sidan av ögonlocket upp mot där brynet slutar, som ett streck. Sedan tar jag drar jag penseln från strecket och längs med ögongloben och längs ut på ögonlocket.

* Jag tar en  stor skuggpenseln och börjar att gnugga in färgerna i varandra på ögonlocket. Från ögonvrån och utåt och till sist från ytterkant till mitten. På detta sättet blandas färgerna in i varandra och gör att inte maken ser så kantig mörk och stark ut. Innan jag gnuggade in färgerna frågade min älskling mig om jag var med i blairwitch projekt. Helt okej om man ser ut som en häxa innan gnuggningen alltså :-)

* Jag tar en liten ögonskuggspensel och lägger en blåskugga längsmed halva nedre fransraden. Sedan likadant med svartskugga ytterst på nedre fransraden.

* Jag lägger också en liner på hela den övrefransraden och uppåt fast här med en penna.

* Jag avslutar sedan med mascara och lite lipgloss.

Hoppas ni förstår min otroligt smidiga tutorial :-) Kan också passa på att säga att denna sminkning kan göras med alla färger så länge det går från ljusare (ögonvrån) till mörkast i ytterkant och i ögongloben.

Lycka till!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar