Etiketter

fredag 26 augusti 2011

Min makeup

Halloj på er!

Tänkte bjussa lite på några av mina favoriter i sminkväskan och några grejer som jag ofta använder. Tyvärr tycker jag att det är tråkigt att lägga makeup på mig själv, i alla fall till vardags och anledningen är väl att man helt enkelt inte har den tiden på morgonen när två barns ska kläs, födas och skickas till skola och dagis. Det bästa är helt enkelt när vänner eller mamsen kommer på besök och blir offer för makeupen ;-P

BAS
När jag lägger en make vill jag se till att huden är ordentligt ren och insmord. Jag tror att en bra grund helt enkelt gör en bätte make up! Vill jag vara säker på att maken sitter hela dagen/kvällen använder jag en ansiktsprimer, just nu från lumene, annars skippar jag det till vardags och lägger på foundationen utan primer. Fondationen jag använder är från ID bare minerals. Jag gillar mineralfoundation eftersom det ger ett naturligt täckande resultat. Efter att jag lagt foundationen täcker jag mina små blemor, mörka partier och liknande med en mineralconsealer från samma märke. Så där, nu är min grund gjord och dags för lite puder. Här använder jag ett transparant puder eller "mineral veil" från ID eftersom min foundation ger mig tillräckligt med nyans i ansiktet.

bareMinerals Get Started Kit
(Bilden är hämtad från kicks.se)

KINDER
Jag tillhör den skaran som älskar rouger. Jag tycker det är såå fint med ett par markerade kinder och gärna åt det lite mer aprikosa hållet. Min ton är inte alls åt det aprikosa så jag få nöja mig med en mer varm ton också från ID bare minerals.

Här är en fin blusher från make up stor i färgen Apricot Sorbet
Make Up Store Blush Color Apricot Sorbet
Bilden är hämtad från kick.se

ÖGON
Den absolut bästa basen för en ögon makeup är helt klart en ögonprimer. Den gör att ögonmaken sitter längre och på plats. Det absolut västa jag vet är när skuggan lägger sig i vecken eller under nedre fransaraden, nej fy och uch. Jag har använt lite olika primers eller eyshadowbases och tycker många är bra men just nu är favoriten too faced anti crease eyeshadow primer. Den får verkligen ögonskuggorna att sitta ordentligt hela dagen, även budgetskuggor vilket självklart gillas. Till vardags använder jag lumenes eyeshadow primer. En billigare variant och som helt klart duger.
Too Faced Anti Crease Eye Shadow Primer PRIMER FÖR ÖGONMAKEUP
Bilden är tagen från http://www.eleven.se/                          http://www.lumene.se/

När det gäller ögonskuggor använder jag det mesta oavsett märke. Favorit skuggorna just nu är höstigt gröna från art deco, bronsiga från MIST stockholm och några ljusa eyeduster från FACE stockholm. Det är inte alltid jag använder eyeliner men gör jg det så använder jag gärna isadoras "fine liner eye stylo". Den är förvånansvärt bra. Håller hela dagen då den innehåller en vattenresistens formula. Oftast kör jag bara en liten pensel som jag blöter och tar lite svart ögonskugga på. Tycker det är snyggt om linjen inte är allt för synlig utan bara lite mörkare precis intill franskanten, men visst är det supersnyggt med en härligt tjock linje också beroende på vilken look man vill ha.

Bild hämtad från http://www.isadora.com/

Mascaran jag använder är maxfaktor masterpiece max. Har provat säkert ett tjogotal mascaror genom åren och det är alltid denna som återkommer i sminkväskan då jag gillar den borsten. Vill jag ha en vattenresistent mascara kör jag Loréals volyuminous 4x fast med masterpiec max borsten ;-). Jag målar alltid två lager och låter det första torka en liten liten stund. Tycker att det ger det bästa resultatet då jag har väldigt tunna, fina fransar.

Bild hämtad från http://www.eleven.se/

LÄPPAR
Jag kör nästan alltid läppar a la natural med lite transparant läppglans. Tycker det är absolut det snyggaste! Möjligen ett litet aprikosfärgat läppglans. Eller varför inte lite ögonskugga på läparna och lite glans över! Det funkar det också!

Så där....ready to go :-P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar