Etiketter

tisdag 16 augusti 2011

Glutenfria kärleksmums!

Hej å hå!

Idag är jag och min lilltjej i bakartagen. Vi är hembjudna till en kompis imorgon på lunch och tänkte baka med oss lite kärleksmums! Eftersom jag är glutenallergiker och inte vill avstå fika blir kakan därför glutenfri. Tänkte dela med mig receptet om det finns någon som vill bjuda mig eller någon annan glutenallergiker på dessa någon gång ;-) Självklart går de bra att göra med vetemjöl också.

Du behöver följande ingredienser:

Kakan:
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl mjölk
4,5 dl glutenfri mjölmix
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
150 g smält smör

Vispa äggen och sockret pösigt. Häl i de torra ingredienserna och rör om. Häll försiktigt i mjölken och det smälta smöret. Häll smeten i en klädd bakplåt med höga kanter och grädda mitt i ugnen i 10-15 min på 225grader.

Glasyren:
4.75 dl florsocker
75 g smält smör
6 msk kaffe
2 msk kako
2 tsk vaniljsocker

Under tiden kakan är i ungnen blandas alla ingredienser till glasyren.

När kakan är färdiggräddad, låt den stå och svalna. Medan kakan fortfarande är lite varm häller du på glasyren. Strö på kokos.

Klart! Muuums :-P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar