Etiketter

onsdag 4 april 2012

Låta bli sötsaker....hur svårt ska det vara?

Hej på er!!


Många som känner mig vet att jag är ett riktigt godismonster. De som känner mig väl vet att jag tycker det är skit jobbigt. I hela mitt vuxna liv (från 17 årsålder) har jag haft och har fortfarande ett sockerberoende. Det har väl alla, tänker ni.....många av er äter säkert sötsaker flera gånger i veckan! Men hur många av er smyger med det? Hur många av er äter upp era barns godis, köper nytt och fyller på så att ingen ska märka något? Hur många av er äter sötsaker flera gånger om dagen....varje dag? Det gör jag, och jag vet att det är ett beroende. Ett beroende som tyvärr inte uppmärksammas på rätt sätt. Jag funderar många gånger på hur bra min kropp mår när jag stoppar i mig alla sötsaker. Hur mår jag på insidan? Hur bra är det egentligen att stoppa i sig alla dessa konstiga kemiska medel? Det kan inte vara bra?! Mer än för välbefinnandet. Jag kan inte räkna hur många gånger jag har sagt.....nu ska jag sluta.....det är otaliga gånger.....lika många gånger som jag börjat äta igen!! Hur gör man då, om man aldrig lyckas? Hur kan jag få den där självdisciplinen att bara låta bli, som min man säger?! Jag har nog testat allt!! Det går inte bara låta bli!! Jag testade för ett tag sedan att försöka "avgifta" mig med LCHF-metoden då jag hört att du smidigt blir av med sötsuget på bara några veckor, men jag mådde inte bra av den metoden. Kan hända att det var abstinens vad vet jag, men jag kom inte ens ur soffan på grund av illamående, yrsel och svettningar. Hur som helst måste jag ändå säga att jag i början mådde kanon bra. Kände inte en tillstymmelse till sötsug, var mätt och glad hela dagen.

Nu har jag bestämt mig (igen), eftersom det kom ett erbjudande som en skänk ifrån ovan. Min granne Ann och tillika frisör skrev på sin blogg att hon ska låta bli sötsakerna och utmanade sina läsare att hänga på. Sagt och gjort. Nu jäklar ska jag klara det här!! Häng på du också vetja!!!

I början tänkte jag.....Näää det är ju påsk och födelsedags kalas snart men jag ändrade mig lika fort. Det handlar om att jag ska skaffa mig vilja och disciplin att låta bli. Jag kommer att äta vanlig mat och smörgås på morgonen, så jag kommer inte köra efter någon slags diet. Jag ska försöka låta bli alla yoghurtar med socker i och söta med frukt och bär istället. I påsk kommer jag att äta frukt och till kalasen kommer jag att göra fruktsallad för de som vill hänga på och käka lite nyttigare. Jag vet att frukt innehåller mycket socker men jag kommer inte att äta flera kilo per dag. Frukt är ju hur som helst nyttigare än godis och choklad! Många skulle säkert säga att jag inte kan bli av med suget om jag fortfarande ska stoppa i mig kolhydrater men jag känner att jag ska ge det ett försök....eller, jag ska klara det!! Det har gått hur bra som helst hitills! Jag tror jag har bestämt mig. Jag kommer givetvis att äta sötsaker nångång i framtiden. Det handlar ju inte om att jag ska sluta för alltid....det vill jag inte.....Jag vill bara skaffa mig ett sunt förhållande till sötsakerna och kunna göra som de flesta andra, dvs äta litegrann på helgen. Genom att skriva detta på bloggen hoppas jag få större anledning att låta bli....Nu har jag ju erkänt för alla läsare och vill inte visa att jag misslyckats igen. Jag kommer givetvis att meddela här på bloggen hur det går och mina känslor och tankar runt omkring.....

Till vidare........Take care!

Frukt vs Godis


1 kommentar:

  1. Hej Marina!

    Jag har/har haft EXAKT samma problem som du! Har tänkt och försökt många gånger att sluta med sötsaker, men det är banne mig inte lätt. För 2,5 veckor sedan bestämde jag mig senast. Men istället för att slut helt med allt socker så bestämde jag mig för att bara skippa allt godis och framför allt choklad som är min stora last. Planen var även att sluta med chips och annat snacks, men det fuskade jag lite med i helgen.. Det är dock inget beroende utan det är chokladen som är den stora boven.

    Peppar peppar, så har jag faktiskt klarat dessa 2.5 veckor nu och mår väldigt mycket bättre! De första dagarna var såklart för jävliga och med PMS på det var jag inte den roligaste att ha att göra med just då :)

    Vad jag vill säga är att jag tror inte alls du behöver tänka på att ta bort ALLT socker och kolhydrater, man kan ABSOLUT bli kvitt sitt beroende ändå. Jag var som du som äter godis (choklad i mitt fall) varje dag flera gånger om dagen. Jag har visserligen ingen att smyga inför, däremot har det hänt att jag ljugit för mamma när hon frågat om jag ätit choklad eller när hon frågar hur mycket jag äter i veckan..

    Men som sagt, det funkar till slut! Kämpa på, jag hejar på dig :)

    Kram Emelie

    SvaraRadera