Etiketter

måndag 16 april 2012

Gillar aldrig att bli fotad, allra minst på vägen!

I måndags var jag uppe i Uddevalla en sväng. Vägen upp dit är enligt mig otroligt tråkig att köra, i alla fall när man åker ensam. Färden upp dit kunde dock ha blvit den sista då jag kunde kolliderat med en lastbil. Jag såg två lastbilar komma körande och plötsligt skulle den ena lastbilen köra om den andre. Lastbilen som blev omkörd förstod att den andra lastbilen inte skulle hinna och började bromsa och tokblinka med helljusen. Jag blev givetvis livrädd och svängde ner i kanten och bromsade. Killen som satt i den omkörande lastbilden var ung och gav mig en förlåtande blick samtidigt som han blinkade ett par gånger med ljusen, tror han kände sig ganska dum vilket verkligen var befogat!

Hastighetskameror sitter lite här och var uppsatta på vägen också vilka inte brukar påverka hur jag kör då jag brukar hålla mig inom hastighetsbegränsningen. Visst kan man köra lite fort ibland men då rör det sig ofta maximalt 10 km/h. Ni som har åkt över Trollhättan vet att det finns kameror både innan och efter bron vilket är väldigt bra då bron är smal och tung och vältrafikerad. När bron tar slut och en tvåfilig väg uppstår är det nog lätt att börja öka hastigheten även om det fortfarande är en astighetsbegränsning på 50 km/h. Jag var i min egen lilla värld och troligtvis inte så uppmärksam då jag plötsligt såg att det blinkade till i ögonvrån. Den reaktion jag fick gjorde att jag saktade ner. Jag tittade upp och såg en fartkamera vid vägens kant. Skit!!! Jag hann inte reagera alls på vilken hastighet jag hade eller något. Jag vet bara att den blåa mondeon fortfarande låg framför mig och att den uppskattningsvis var 5 meter framför kameran. Jag låg kanske 10-15 meter bakom mondeon. Ovissheten gör en otroligt nervös men det är väl bara att vänta och se. Det lär väl dimpa ner ett brev på posten så småningom. Antingen var det mig eller honom blixten tog. Eftersom jag inte är speciellt fotogenisk hoppas jag givetvis (om det var jag som blev fotad) att bilden blev så dålig att de inte kan fastställa att det var jag. Samtidigt kanske jag får stå till svars för mina handlingar vuxen som jag är! Hur som helst lär jag i fortsättningen vara mer uppmärksam på min hastighet och kamerorna där ute på vägen!

Lord have mercy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar