Etiketter

lördag 14 april 2012

Hästtårta a la Marina

Min lilla höna fyllde 6 år i veckan och till helgen har jag roat mig med att gör en tårta till henne, en hästtårta som hon så gärna ville ha!

Bakade 3 långpannor med sockerkaksbåtten varav en i choklad smak


Jag lade alla bottnar ovanpå varandra och ritade en mall på ett bakplåtspapper. Jag klippte sedan ut mallen, lade den ovanpå bottnarna och skar efter den.


Efter detta plastade jag in bottnarna och lät dem stå i kylen till dagen efter.

Jag fyllde tårtan med ett lager hallongrädde och ett lagar dumleganache som jag hade förberett dagen innan.

Hallongrädde
4 dl grädde
250 gram hallon
2 tsk florsocker

Vispa grädden till lagom hård konsistens. Häll i hallonen och florsockret till allt är väl blandat. Låt stå i kylen några timmar innan den läggs på tårtan. (Det går bra att låta den stå till dagen efter, det gjorde jag).

Dumleganache


5 dl vispgrädde
250 g dumlekolor

Dela dumlekolorna i mindre bitar. Värm upp grädden på spisen så att den bli varm men absolut inte kokar. Häll i kolorna och rör till de smält. Häll i kolagrädden i en bunke med lock och låt stå till dagen efter (minimalt 6 timmar). Ta fram kolagrädden ur kylen och vispa till den blir härligt fluffig (ungefär som hårt vispad grädde). Detta är en relativt stor sats eftersom jag hade en stor tårta. Till en vanlig rund tårta tar du hälften av receptet eller hela satsen om du vill ha mycket fyllning ;-)

Jag spacklade tårtan med mild chokladsmörkräm för att inte riskera att sockerpastan ska svettas efter att den lagts på.


Några dagar innan själva täckningen gjorde jag några av de detaljer som skulle vara hårda och sitta på tårtan. Öronen gjorde jag i vit sockerpasta och lät dem ligga och forma/torka i minst ett dygn. Eftersom jag ville att öronen skulle vara lite bådnande och lutande lät jag dem torka över ett stearinljus som hade den perfekta rundningen.



Eftersom jag endast hade vit och brun sockerpasta färgade jag den vita med svart pasta färg till en lagom grå nyans. Sedan formade jag de sk. metallringarna till hästens grimma och lät även dessa torka i över ett dygn. Grimman gjorde jag av den bruna sockerpastan. Till manen blandade jag den vita och ljusa SP:n till en lagom fin ljusbrun nyans. Hästens öga målade jag med den svarta pastafärgen.



Sådär då var tårtan klar, blev inte riktigt som jag tänkt mig men jag måste väl ändå erkänna att jag blev ganska nöjd ändå. Det var ju faktiskt första gången jag gjorde en tårta med SP!! Mer smak ger det i alla fall. Ser fram emot nästa tårta när den nu blir. Huvudsaken är att min lilla höna är nöjd å det är hon ;-)

Vit hästtårta

1 kommentar: