Etiketter

söndag 15 januari 2012

Kvällstankar.....

I skrivande stund sitter jag halvt ihopsjunken i soffan med den lilla laptopen liggande i knät. Benen ligger högt placerade uppe på vardagsrums bordet och fötterna pryds av varma, mjuka ullsockar. Jag drar långa suckande andetag och känner mig just i detta nu nöjd med min tillvaro. Jag tänker på helgen som rusat förbi och inser att denna helgen verkligen gått i familjen och lugnets tecken.

I lördags var min lillhöna på sin första ridlektion, och hon verkligen älskade det! Hon längtar redan till nästa lördag då hon ska rida på "sin" Robin igen. Jag tycker det är så härligt på någotvis, härligt att kunna ge barnen upplevelser och annat jag själv inte fick erfara som liten. Sonen tränar judo två gånger i veckan och spelar keyboard en dag. Sådant hade jag önskat att jag fick göra när jag var liten. Jag vet egentligen inte om det var så att jag inte fick, det var nog bara så att det bara inte blev av. Man skulle på något sätt kunna säga att jag lever lite genom mina barn. Inte på ett dåligt sätt utan på ett sunt och förnuftigt sätt. Jag delar glädjen i att för första gången kunna spela "lille katt" på keyboard och att för första gången själv kunna styra hästen framåt med hjälp av ett vagt klickande ljud och ett svagt litet tryck med fötterna. Jag tror det är viktigt för barn att ha något att intressera sig för. Det får inte bli för många aktiviteter och något som upplevs tråkigt och påfrestande, utan istället något som man verkligen gillar. Jag vet inte vad det är men jag inbillar mig att det kan göra att man som tonåring eller ungdom håller sig ifrån det "dåliga". Har man något intresse eller någon hobby träffar man andra likasinnade och hinner inte med det där dåliga. Trots att jag som liten inte hade någon direkt hobby klarade jag  mig ifrån det där dåliga ändå, vilket är bra så klart. Det är dock kanske därför som jag får för mig att jag ska göra massor nu, som vuxen. Tänk om man bara hade lite mer tid! Mina egna hobbyns just nu är dansen så klart och skramlandet med den nya gitarren. Hade jag haft lite mer tid hade jag mer än gärna också velat ta lite sånglektioner eller gått med i någon kör, men man måste ju faktiskt ha lite tid med familjen också. De finns de som säger att man ska göra det man vill men det det går liksom inte. Tiden räcker inte till! De finns de som säger att gör det du vill idag, du vet aldrig om morgondagen kommer......Nää precis, det är just det! Min familj finns med mig här,nu idag.....sjunga det kan jag göra imorgon.....om morgondagen kommer!

2 kommentarer:

  1. Ååå vad jag känner igen mig i att "leva i sina barn!..men som du skrev på ett sunt sätt!! ;)
    Hade heller inga aktiviteter när jag var lite å tycker det är superkul att ett av mina barn har hittat nåt hon tycker om! (den lilla är ju bara 3½ än, men det blir nog dans för henne med som d verkar!)

    Ja TID....tänk om alla dessa måsten kunde ta mindre tid, så man fick mer tid till det roliga!

    Spela gitarr har varit något av en dröm för mig sedan jag var liten..fick en när jag var 9! (snart 20 år sen) å kan än idag knappt spela på den ! Katatrof! Så YEEJJJJ för dig som tar tag i dina drömmar!!! =)

    /Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Greppa gitarren Malin å låt ungarna vara med å rocka loss ;-)Det går lite segt här hemma och dottern som är fem hinner tröttna mitt inne i barnvisorna när jag frenetiskt letar efter G-ackordet efter ett C......hahaha....en sak har hon lärt sig i alla fall å det är Cornelis "Fredrik åkare". Skämt åsido. Himla skoj är det även om det går segt framåt. Har dessutom "gått med" på gitarrlektioner på nätet....får en lektion skickad i videoform till min min mail varje vecka och då kan du ju gå precis när du vill, typ 23.20 då man har tiden ;-)

      Ha det bäst Malin och rocka på!!

      Radera