Etiketter

onsdag 14 mars 2012

Mumsiga LCHF kex

Hej på er!!

Slängde ihop ett par LCHF-kex nu på morgonen och måste säga att det blev underbart goda. Jag brukar ju göra en annan variant av kex fast med majsmjöl i och det innehåller ju dessvärre ganska mycket kolhydrater. Kollade runt lite på nätet och hittade ett recept på dessa kex men ändrade om lite i receptet. Det fanns exempelvis något som hette kruksali eller nåt liknande vilket jag inte vet vad det är. Tänkte att det kanske var något bindande så jag slängde ner lite pofiber istället. Sen var det ingen olja i receptet förrutom att man skulle olja ett bakplåtspapper. Dett betyder att kexen fastnar tänkte jag å hällde i lite olja i smeten istället. Vattnet valde jag att koka upp för att få fröna och svälla lite mer vilket inte heller stod med i receptet..... Självklart vill jag dela med mig av detta underbara kex då jag vet att många LCHF:are saknar bröd och för min vän Petra som är diabetiker......here is the shit ;-)

2 dl solrosfrön
1 dl linfrön (krossade)
1 dl skalade sesamfrön
1/2 dl pofiber
1 msk fiberhusk
2,5 dl kokande vatten
0.5 dl olivolja
Flingsalt

Blanda allt och låt stå 5 minuter. Bred ut på bakplåtspapper, stör över flingsaltet och grädda i ca 1 timma och 10 minuter mitt i ugnen i 150 grader. När det är 20 minuter kvar på tiden tar du ut plåten och skårar så stora kex du vill ha och in i ugnen igen. Supergoda med en skiva ost på :-P

2 kommentarer:

  1. Mmmm... jag testade att göra dem och de blev supergoda. Tack för ett bra recept!

    SvaraRadera
  2. Roligt att du tyckte om dom :-) De är verkligen farligt goda!

    SvaraRadera